Wednesday, May 02, 2007

Förbannade Shinni

Jag blir så arg. Explosivt, plötsligt och skrikande. Efter någon minut har jag glömt varför jag blev arg och ber om förlåtelse, trots att det kanske inte var jag som gjorde något fel.

Shinni: "Jag skall till kuratorn i morgon efter skolan, så jag äter där."

Mamms: "Jag vill sträcka upp den där kuratorn."

"Vad menar du med det?"

"Hon ger dig sådana idéer, som att du inte skall följa med på mötena och att du vill fira jul och födelsedagar."

"Jag har aldrig sagt att jag vill fira högtider. Men jag har sagt att jag aldrig kommer bli ett Jehovas vittne, bara om jag skulle förlora förståndet och det hoppas jag inte händer. Det jag tycker och vill har ingen annan fått mig att göra. Jag har själv kommit fram till det efter att ha känt efter, tagit reda på fakta och känt efter lite till. Förstår du?"

"Jag tycker att hon skall sträckas upp. Jag tycker inte att du borde gå dit mer."

"Lyssnade du inte på vad jag sade? Hon är bara ett andrum, en som jag kan ventilera känslor och tankar med. Hon vet i princip ingenting om Jehovas vittnen och vill inte få mig att tycka på ett speciellt sätt."

"Jag tycker hon skall sträckas upp."

Papps blandar sig i diskussionen: "Jag måste erkänna att jag såg på Aftonbladet-tv i morse. Ni vet, hon som vann Big Brother? Jessica. Hon var ju Jehovas vittne och hennes familj också. Hon vann Big Brother. Nu har hon träffat en spanjor och har fått en kula på magen. Hon sade att hon nu flyttade tillbaka till mamma i Kalmar och där kände hon sig trygg. Så hon återvände hem efter sin revolt. Nu kommer hon säkert bli ett Jehovas vittne igen."

Där kommer ilskan, som de gemensamt har lockat fram: "REVOLT?! HON KANSKE BARA INTE TROR PÅ JEHOVA? TÄNK OM DET SOM NI TROR PÅ INTE ÄR SANT OCH ATT DET EGENTLIGEN ÄR VI ANDRA SOM ÄR KLOKA? TÄNK OM HARMAGEDDON INTE KOMMER OCH DET INTE BLIR NÅGOT PARADIS? JAG TROR INTE ATT ALKOHOLISTER FÅR KOMMA IN DÄR, OM DET NU FINNS!"

Jag går därifrån med bestämda steg. Jag orkar inte diskutera med någon som inte vill förstå och klarar inte heller av att göra det när jag är så förbannad. De kan och vill inte sätta sig in i någon annans sitaution, som att man kan vara homosexuell eller ateist - eller, ve och fasa, både och!

No comments: