Sunday, May 13, 2007

Ryck upp er, Sverige!

När jag var några år yngre än vad jag är nu, var jag besatt av the Ark. Jag var för liten för att få gå på deras konserter, men jag var inte för liten för att lyssna sönder deras låtar. Så det gjorde jag. Och visst fanns där låtar som hjälpte mig, i synnerhet "It takes a fool to remain sane". Jag kände mig som en dåre. Jag levde utanför min egen kropp och såg den utvecklas och göra saker som jag egentligen inte ville göra. Såsom att försöka bli kär i killar. The Ark.s senaste album var dåligt, tycker jag som var ett inbitet fan, men "Little disfunk you" är en av de bästa låtar de har gjort. Gårdagens ESC-final var intressant. Vissa hävdar att de östeurpeiska länderna tar över för att de har fler grannar än vi, men jag tycker att vi skall se sanningen i vitögat; vi röstar på varandra, för vi har liknande musikkultur och håller samman. Likaså gör länderna i Öst. Att de råkar vara fler än vi är en nackdel, men jag kallar inte ESC död. För det är den inte. Jag tror bara att vi måste ha kvar intresset och inte låta det dala efter två fiaskon på bara några år, utan se till att skriva superba låtar som kan gå hem i länder utanför våran bubbla. Vi måste andas trender, lyssna på andra länders musik, influeras (men inte plagiera) och ta till oss andra genrer. Vi måste se till att sticka ut, men åt rätt håll. Visst kommer det bli svårt, men om vi gör det kommer vi lyckas. Tror jag.

No comments: