Thursday, December 21, 2006

Utanförskap

Jag har försökt skriva en bok i flera år. Det har inte gått, det har inte blivit bra, jag har inte haft tid och det har varit hopplöst. I flera månader har jag planerat att ägna jullovet åt att skriva. Nu, när det äntligen är här, har jag tappat all skrivarglöd och lust till att skriva. Jag som har väntat på det här, får inte ur mig ett endaste vettigt ord.

Jag hatar julen. Jag hatar att behöva svara på alla frågor; förklara varför vi inte firar det, varför jag inte firar det när jag inte ens tror på det, om jag saknar presenterna (jag har aldrig fått några på julafton, så varför skulle jag sakna dem?), osv. Jag är trött på det där nu. Samma visa varje år, samma frågor, samma tveksamma svar och samma känsla av utanförskap.

1 comment:

Anonymous said...

Been there, done that. Angående julen.