Friday, April 06, 2007

Långfredag och dess tolkningar

Långfredag, lång fredag. Det är vad alla lärare och deras assistenter som passerat sina bästa år pratar om när påsken närmar sig. Den långa, långtråkiga fredagen då allting var stängt och man var tvungen att vara lugn och stilla hela dagen. Det var verkligen en lång fredag, säger de med ett skratt. "Ni har sån tur, barn" fortsätter de och tycker att vi har haft tur som slipper den sega fredagen. De verkar glömma att långfredagen faktiskt firas till minne av Jeus korsfästelse och död. Jag har all respekt för Jesus och de som tror på honom, men det hindrar inte mig från att inte ha tråkigt på långfredagen. Varför tolka det bara som att det är något negativt med att den är lång? Det kanske i själva verket är dagen för alla långa, precis som det finns Mors dag och Downs dag. Alla måste ha sin dag, verkar det som. Tidigare hade vi en tevekanal som hette som jag och eftersom det inte finns någon dag till min ära, får jag väl nöja mig med att skryta om "min" kanal. Långfredagen är lång, men behöver inte vara tråkig för det.

Trevlig lång fredag!

No comments: