Friday, April 06, 2007

Så när jag har blivit så stor som Strindberg var, då kan jag skriva hur jag än vill

Sedan i söndags har jag haft både halsfluss OCH en förkylning. Lovet har alltså blivit förstört. På ett sätt är det bra att jag inte har missat något av skolan, men mitt efterlängtade lov blev inte som jag hade tänkt. Harriet och jag skulle ha pysslat med Skumraket, vårat program. Jag skulle ha städat och gjort allting annat som jag annars inte hinner. Antagligen är det ångesten som kommer krypande, alltid lika skrämmande. När man är i mitt tillstånd måste man ändå försöka fördriva tiden på något sätt. Jag har tittat på dålig dagteve och förundrats över alla dessa underliga program som finns, jag har lyssnat på musik och tittat på filmer. Idag skulle jag försöka mig på att läsa, men jag fann ingen lättsam chic-lit bok och jag fick nöja mig med August Strindbergs Röda Rummet. Det är viktigt att ta del av litteraturhistorien tänkte jag och satte mig ner för att läsa. Jag stod ut i några sidor, innan jag skrek: "Alla dessa jävla regler som jag måste följa, varför följer ingen STOR författare dem?!" Mitt tillstånd får mig att bli lättirriterad, som jag tidigare har nämnt. Jag kunde stå ut med alla ånyo och extra bokstäver på alla ord (kort och gott: det äldre svenska språket), men reglerna som inte följdes stod jag inte ut med. Troligen berodde det på ren och skär avundsjuka.

Inget ont om Strindberg, han var en stor författare, men när man är sjuk skall man inte ge sig på sådana böcker. Därför skall jag från och med nu bara läsa chic-lit tills snorandet och hostandet har lagt sig. Det lär ta ett tag.

No comments: