Thursday, April 05, 2007

Skärtorsdag och alla dess betydelser

Idag är det skärtorsdag, vilket man kan tolka på olika sätt. Skär, som färgen rosa. En annan tolkning är skär, som en mindre ö/klippa eller skär, som ren och pur. Skär som en vass kant eller en skridskos väg på isen.
Skärtorsdagen kan man också förknippa med Jesus instiftelse av nattvarden. Den mest intressanta skärtolkningen är dock att skärtorsdagen är dagen man skär sig på. Inte dagen man råka slinta med kniven, utan dagen då man likt emosar* skär sig i armarna och mår såå mycket bättre. Jag får skoja om det här, för jag har själv hållit på med det. Skillnaden var att jag inte ville bli upptäckt och skar mig därför mest i brösten, för där gjorde det ont och ingen såg dem. Nog om mina tidigare snedsteg, skärtorsdagen kan alltså tolkas på valfritt sätt.


* Plural av emo, vilket betyder person med svart, yvigt hår, pandasminkning och konstanta depressioner. Det kan också ha något att göra med musikstilen Emo, men i vardagligt tal handlar det om de tidigare nämnda.

No comments: